Joulupäivään on sama aika, kun jouluaattoon eilen. Offsetti on vakio.


Todellisuudessa talvipäivänseisauksen aikainen kristittyjen viettämä ja apostoliseen perinteeseen nojaava Kristuksen syntymäjuhla joulukuun 25. päivänä oli varhaisempi ja normatiivisempi esikuva, johon Aurinko-jumalan kulttia puolestaan yritettiin sovittaa.


Sen sijaan on täysin mahdollista ja vieläpä paljon perustellumpaa nähdä siten, että Voittamattoman auringon juhla ja Kristuksen syntymäjuhla ja sen kristillinen ajankohta esiintyvät julkisesti rinnakkain samassa kalenteridokumentissa, koska keisari Aurelianus valitsi Voittamattoman auringon uudeksi festivaalipäiväksi juuri kristittyjen jo ennalta ja alkujaankin tunnetusti viettämän joulukuun 25. päivän, koska tämä päivämäärä joka tapauksessa jo oli laajalti kannatettu ja juhlittu ennestään. Aurinkokultin uudelleen esiin nostamisessa oli kyse 200-luvun lopun epätoivoisesta yrityksestä vielä kerran pysäyttää kristinuskon voitokas eteneminen Rooman imperiumin keskuudessa ja nostaa pakanuus uuteen nousuun uuden Aurinko-henkisen juhlapäivän voimin.

Kirkkoisien aikaiset kristilliset kirjalliset lähteet osoittavat, että joulujuhlaa joka tapauksessa vietettiin Espanjan alueilta alkaen aina Turkin alueille. Roomassa tapahtunut temppelin rakentaminen ja urheilukilpailuiden määrääminen ei pysty tätä näin laaja-alaista joulunviettoilmiötä selittämään. Kuten kirkkoisä Khrysostomos (347–407) toteaa 300-luvun lopulla, joulua vietettiin Roomassa jo sikäläisen kristillisen seurakunnan alusta alkaen ja vanhaan perinteeseen nojaten. Joulunvietto ei suinkaan alkanut vasta 300-luvulla.

Joulupäivään on sama aika, kun jouluaattoon eilen. Offsetti on vakio.

Tuon ajan valtiollisten vainojen karaisema ja veritodistajansa antanut kirkko asennoitui myös ohjelmallisen pakanuudenvastaisesti. Miksi yhtäkkiä joulu ja sen juhliminen Kristuksen syntymäjuhlana olisi tuosta vain hyväksytty keinotekoisten pakanallisten esikuvien perusteella? Ja jos todella olisi ollut tarkoitus korvata Auringon juhla Kristuksen syntymäjuhlalla, miksi tämä yhteys jätettiin niin julkisesti näkyviin? Tällainen ei olisi ollut PR-taktisesti millään tavalla hyvä ratkaisu.

”Joulunvietossa on se perusongelma, että syntymäpäivän juhliminen ei ole kristillistä, kuolinpäivän juhliminen on”, toteaa Söderlund. Koko ajatus juhlia syntymäpäivää on pakanallinen. Myöskään 25. joulukuuta ei ole kovin todennäköinen ajankohta Jeesuksen syntymälle. Söderlund mainitsee yhtenä epäkohtana muun muassa kylmän vuodenajan, joka ei sovi yhteen sen kertomuksen kanssa, että paimenet olisivat olleet ulkona.

Herää toki kysymys, miksi ihmeessä kukaan laskisi etukäteen päiviäjouluun seuraavaa päivää varten. Toisaalta joulu on lapsille tärkeääaikaa ja heitä voi oikeasti kiinnostaa, että jouluun on kolme päiväähuomenna, mutta tänään neljä. Ja että eilinen on huomiselletänään. Tai jotakin sinne päin.

Tuskin. Kukaan ei tiedä tarkkaa päivää ja vuotta, jolloin Jeesus syntyi. Jouluevankeliumi antaa joitakin johtolankoja tähän: Luukkaan evankeliumissa kerrotaan, että Jeesuksen syntymän aikaan Augustus oli tuolloin Rooman keisari ja Quirinius oli Syyrian käskynhaltijana. Tämä tarkoittaa, että Jeesus syntyi vuosien 4 eKr ja 6 jKr välissä.


Kun tiedät tarkalleen, kuinka monta päivää jouluun on jäljellä, voit:

Riisipuuro on suomalaisen joulupöydän hieman uudempi tulokas; se tuli tunnetuksi vasta noin sata vuotta sitten. Tämä johtui yksinkertaisesti siitä, että riisi oli aikoinaan todella kallista vielä 1900-luvun alkupuolella. Ennen riisipuuron yleistymistä, joulupöydässä näkyi esimerkiksi ohrapuuroa. 1930-luvulle tultaessa riisi alkoi kuitenkin yleistymään ja samalla hinta alentumaan, joten myös hieman köyhemmillä oli varaa tähän herkkuun.

Jeesus syntyi historiallisesti todellakin joulukuun 25. päivänä.

Rooman kirkko säilytti pakanalliset perinteet siirtäen näihin pakanallisiin perinteisiin kristillistä sisältöä, mutta samaan aikaan kirkon varhaisina aikoina kirkko salli jäsentensä viettävän esim. Saturnaalia juhlaa. Jeesuksen syntymäjuhla joulukuun 25. päivänä perustuu pakanalliseen perinteeseen, ei Raamatun opetukseen.

Missä asteessa joulukinkku paistetaan?

Otavan Suuri Ensyklopedia:
”Joulun pakanallinen tausta ja keskiajan perintö: Kristillinen joulu siirrettiin joulukuun 25. päivän kohdalle n. 350-luvulla. Vanhempi juhlapäivä oli tammikuussa, loppiaisena, ”epifanian” kohdalla. Kristuksen syntymän ajankohdasta on ollut monia erilaisia tulkintoja ja laskelmia. Se on sijoitettu esim. kevääseen tai syksyyn. Sen sijaan mikään traditio ei sido sitä joulukuuhun. Syyt ovat toiset. Roomassa vietettiin keisari Aureliaanuksen toimesta joulukuun 25. päivää auringonjumalan syntymäpäivänä, ”Dies natalis solis in victi”. Tällä oli yhteyksiä itämaisiin uskontoihin, mm. Mitran kulttiin. Päivämäärä johtui siitä, että juliaanisen kalenterin käyttöönoton aikoihin talvipäivän seisaus sattui joulukuun 25. päivän kohdalle. Kristillinen kirkko menetteli juhlan suhteen samoin, kuin monesti muulloinkin. Se ei ryhtynyt taistelemaan sen suosiota vastaan, vaan omaksui sen, ja siirsi sille kristillisen sisällön. Joulun muodostamiseen vaikutti tämän lisäksi kaksi muuta Rooman valtakunnan alueella viettyä juhlaa; ensimmäinen saturnaalia ja toinen kalendai.”

Milloin joulukinkku paistetaan?

Joululeivässä näkyi ennen vanhaan myös kristillisyys. Se valeltiin vedellä (joissakin tapauksissa jopa sian verellä), jotta pinnasta saatiin kiiltävä. Tämän jälkeen pintaan painettiin ristikuvio. Tätä joululeipää ei saanut syödä lainkaan jouluna. Se kyllä laitettiin joulupöytään muiden joululeipien ohella ja sen päälle asetettiin kynttilä. Tämän joululeivän sai syödä vasta tulevana , pääsiäisenä tai muuna maatalouden kannalta tärkeänä ajankohtana; tämä takaisi hyvän karjaonnen ja hyvän sadon.

Miten päin joulukinkku paistetaan?

Joulun merkitys perheen juhlana korostuu siinäkin, että perinteisesti joulupäivänä ei lähdetty muualle kuin korkeintaan joulukirkkoon. Nykyisin tätä perinnettä ei enää tiukasti noudateta, mutta vieläkin vierailuille lähdetään vasta toisena joulupäivänä eli Tapaninpäivänä. Jos olet kiinnostunut tanssista ja liikunnasta, virkistyä voi perinteisissä Tapaninpäivän tansseissa, ulkona kelkkamäessä tai luistinradalla. Tapaninpäivä on myös kirkollinen juhla, se on pyhitetty kristillisessä kirkossa pyhän Stefanuksen muistolle.

Joulukinkku paistetaan rasvapuoli ylöspäin asetettuna.

Kristillisen kirkon historiassa Rooman kirkon piispan lausumana joulu joulukuun 25. päivänä mainitaan ensi kerran historiassa 336 jKr. – 25 Dec.: natus Christus in Betleem Judeae – Joulukuun 25 Kristus syntyi Betlehemissä Juudeassa. Kirkon sisällä oli monia erilaisia päivämääriä Jeesuksen syntymän ajankohdaksi ja vasta 354 jKr. Rooman kirkon piispa Liberius määräsi Jeesuksen viralliseksi syntymäpäiväksi joulukuun 25. päivän. Joulukuun 25. päivä valikoitui Rooman kirkon toimesta Jeesuksen syntymäpäiväksi tietyn syyn takia:

3) Joulukuun ensimmäisenä päivänä.

Katolisen kirkon ensyklopedia sanoo, ettei joulu ollut mukana varhaisempien kirkon juhlien listalla. Katolisen kirkon ensyklopedian mukaan ensimmäinen maininta Jeesuksen syntymän ajankohdasta olisi ollut Kleemens Aleksandrian mainitsema toukokuun 2. päivä. 200-luvulta lähtien Jeesuksen syntymän ajankohdan on sanottu olleen huhtikuun 19. tai 20. päivä, maaliskuun 28. päivä, huhtikuun 2. päivä, marraskuun 18. päivä ja tammikuun 6. päivä jne.